Selamat Pagi Semua!! Hari ini cikgu ingin berkongsi dengan anda mengenai maksud
pengujian, pengukuran dan penilaian dalam Pendidikan Islam.
Penilaian memainkan peranan
yang penting dalam kehidupan kita . Contohnya sebelum anda dianugerah Diploma Perguruan, anda akan diuji
dan dinilai dari aspek teori dan amali.
Tahukah anda apa yang dimaksudkan pengujian, pengukuran dan penilaian??
Pengujian
Merujuk kepada teknik untuk mendapatkan maklumt tentang
perubahan tingkahlaku seseorang indiividu .
Ia terdiri dari satu set soalan atau tugasan yang berkehendakkan murid
memberi satu set tindakbalas. Ujian
merupakan alat pengukuran. Pengujian bertujuan
:
Mengesan pencapaian hasil
pembelajaran
Mengesan kemajuan-kemajuan
yang telah dicapai
Mengesan masalah-masalah yang
dihadapi oleh murid-murid
Pengukuran
Suatu proses menentukan
kuantiti atau takat pembelajaran murid dan keberkesanan pengajaran guru. Guru mungkin menggunakan alat
pengukuran yang digunakan oleh guru
mungkin terdiri daripada ujian, soal selidik, senarai semak, inventori atau
sesuatu skala. Pengukuran adalah terhad
kepada huraian kuantitaif dan tidak termasuk huraian kualitatif atau membuat
keputusan. Tujuan pengukuran:
- Mengesan hasi-hasil pembelajaran
- Mengesan jenis-jenis kemahiran yang diperolehi
- kemajuan-kemajuan yang telah dicapai dalam aspek-aspek pembelajaran yang lain
- Mengesan jenis-jenis masalah yang dihadapi oleh murid-murid Bagi mendapatkan
- maklumat untuk :
- Bimbingan
- Kecekapan guru
- Rekod prestasi dan profil murid
Penilaian
Penilaian
ditakrifkan sebagai proses mentaksir perubahan tingkahlaku berdasarkan data
kuantitatif dan kualitatif. Ia
melibatkan proses menentu , mendapat dan memberikan maklumat
yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya. Dalam
konteks pendidikan, penilaian adalah suatu sistem atau proses yang meliputi
aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran untuk membuat analisis dan keputusan dengan tujuan mengambil
tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan.